Peter Schröder

peter-schroderBorn 1965 in Hamburg, is Senior Lecturer in Early Modem History at University College London. His main research interest is the History of Political Thought. The main focus of his research is the seventeenth century, but he has also published widely in other areas. He has been visiting professor at universities in Paris, Rome and Seoul, and visiting research fellow at the Royal Flemish Academy of Belgium, the Institute for Advanced Studies at Central European University in Budapest and Max Weber Center for Advanced Cultural and Social Studies at University of Erfurt.

PUBLICATIONS

I.) Monographs:

  1. Die Leitbegriffe der deutschen Jugendbewegung in der Weimarer Republik. Eine ideengeschichtliche Studie, Münster 1996.
  2. Christian Thomasius zur Einführung, Hamburg 1999.
  3. Naturrecht und absolutistisches Staatsrecht. Eine vergleichende Studie zu Thomas Hobbes und Christian Thomasius, Berlin 2001.
  4. Klaus Mann zur Einführung, Hamburg 2002.
  5. Niccolò Machiavelli, Frankfurt/Main 2004.
  6. Thomas Hobbes, Leipzig 2012.
  7. Trust in Early Modern International Political Thought, 1598-1713 (Ideas in Context 116), Cambridge 2017.

II.) Edited books:

  1. together with M. Peters, Souveränitätskonzeptionen. Beiträge zur Analyse politischer Ordnungsvorstellungen im 17. bis zum 20. Jahrhundert, Berlin 2000.
  2. together with T. Hochstrasser, Early Modern Natural Law Theories: Contexts and Strategies in the Early Enlightenment, Dordrecht 2003.
  3. together with T. Ahnert, edition of: Heineccius, J.G., A Methodical System of Universal Law: Or the Laws of Nature and Nations, translated by G. Turnbull, Indianapolis 2008.
  4. together with O. Asbach, War the State and International Law in Seventeenth-Century Europe, Farnham/Surrey 2010.
  5. together with O. Asbach, Research Companion to the Thirty Years War, Farnham/Surrey 2014 (selected as a 2014 Choice Outstanding Academic Title by Choice Magazine). Second revised edition 2015.
  6. German translation and edition of T. Hobbes, Behemoth or the long Parliament, Hamburg 2015.

III.) Articles:

  1. Thomas Hobbes, Christian Thomasius and the Seventeenth-Century Debate on the Church and State, in History of European Ideas 23 (1997), p. 59-79.
  2. The Constitution of the Holy Roman Empire after 1648: Samuel Pufendorf’s Assessment in his ‘Monzambano’, in Historical Journal 42,4 (1999), p. 961-983.
  3. Zum Einfluß der deutschen Naturrechtstradition auf die schottische Aufklärungsphilosophie des 18. Jahrhunderts, in Rechtsgeschichte(n)? ed. by P. Caroni (Frankfurt/Main 2000), p. 91-103.
  4. Souveränität und Völkerrecht bei Thomas Hobbes, in Souveränitätskonzeptionen. Beiträge zur Analyse politischer Ordnungsvorstellungen im 17. bis zum 20. Jahrhundert, ed. by M. Peters/P. Schröder (Berlin 2000), p. 41-57.
  5. Die deutsche Frühaufklärung als Beginn deutscher liberaler Tradition?, in Jahrbuch für Liberalismusforschung 12 (2000), p. 11-22.
  6. Reich versus Territorien? Zum Problem der Souveränität im Heiligen Römischen Reich nach dem Westfälischen Frieden, in Altes Reich, Frankreich und Europa. Politische, philosophische und historische Aspekte des französischen Deutschlandbildes im 17. und 18. Jahrhundert, ed. by O. Asbach/S. Externbrink/K. Malettke (Berlin 2001), p. 123-143.
  7. Naturrecht in der Encyclopédie, in Internationale Beziehungen in der frühen Neuzeit. Frankreich und das Alte Reich im europäischen Staatensystem (Festschrift für Klaus Malettke), ed. by S. Externbrink/J. Ulbert (Berlin 2001), p. 77-92.
  8. Liberté et Pouvoir chez Hobbes et Montesquieu, in Le Temps de Montesquieu, ed. by M. Porret/C. Volpilhac-Auger (Geneva 2002), p. 147-169.
  9. Der grosse Leviathan – Zum Sinn- und Bedeutungswandel eines Symbols, in Castrum Peregrini 253/254 (2002), p. 55-73.
  10. Natural Law, Sovereignty and International Law: A Comparative Perspective, in Natural Law and Civil Sovereignty. Moral Right and State Authority in Early Modern Political Thought, ed. by I. Hunter/D. Saunders (Houndmills 2002), p. 204-218.
  11. Tugend und Laster bei Thomasius und Mandeville, in Thomasius im literarischen Feld, ed. by H. Jaumann/M. Beetz (Tübingen 2003), p. 187-201.
  12. Freundschaft und Politik. Friedrich Schillers republikanisches Ideal, in Castrum Peregrini 260 (2003), p. 27-38.
  13. Natural Law and Enlightenment in comparative perspective: Differences and similarities between the French and the Scottish case, in Early Modern Natural Law Theories: Contexts and Strategies in the Early Enlightenment, ed. by T. Hochstrasser/P. Schröder (Dordrecht 2003), p. 297-317.
  14. Zum politischen Gehalt von Schillers Ästhetik im Kontext von Aufklärung und Revolution, in Kunst – Fest – Feier Inklusion und Exklusion in Gesellschaft und Kultur, ed. by H. Danuser/H. Münkler (Schliengen 2004), p. 53-69.
  15. “A ognuno puzza questo barbaro dominio“: Machiavelli and the German strife for liberty, in University of Tokyo Journal of Law and Politics 2 (2005), p.1-12.
  16. Freiheit und Herrschaft in den Rechtslehren von Grotius und Hobbes, in Staat bei Hugo Grotius, ed. by N. Konegen/P. Nitschke (Baden-Baden 2005), p. 107-123.
  17. Die Heilige Schrift in Hobbes’ Leviathan – Strategien zur Begründung staatlicher Herrschaft, in Der lange Schatten des Leviathan. Hobbes’ politische Philosophie nach 350 Jahren, ed. by D. Hüning (Berlin 2005), p. 179-199.
  18. Devoid of Faith, yet terrified of Scepticism – Die Bedeutung der Religion in John Stuart Mills politischer Theorie über Staat und Gesellschaft“ in Vom Nutzen des Staates. Das Staatsverständnis des klassischen Utilitarismus: Hume/Bentham/Mill, ed. by O. Asbach (Baden-Baden 2009), p. 229-246.
  19. Reichsverfassung und Souveränität bei Samuel Pufendorf, in Naturrecht und Staatstheorie bei Samuel Pufendorf, ed. by D. Hüning (Baden-Baden 2009), p. 126-137.
  20. Taming the Fox and the Lion – some aspects of the sixteenth century’s debate on inter-state relations in War, the State and International Law in Seventeenth Century Europe, ed. by O. Asbach/P. Schröder (Farnham/Surrey 2010), p. 83-102.
  21. «Кто жизнью рисковать не может – жизнь выиграть не может тоже!»: «Феноменология духа» Гегеля или парадокс человеческого существования, in «Феноменология духа» Гегеля в контексте современного гегелеведения, ed. by N. V. Motroshilova, Moscow 2010, p. 142–151.
  22. Vitoria, Gentili, Bodin: Sovereignty and the Law of Nations in The Roman Foundations of the Law of Nations: Alberico Gentili and the Justice of Empire, ed. by B. Kingsbury/B. Straumann, Oxford 2010, p. 163-186.
  23. “Irgend ein Vertrauen … muss … übrig bleiben” – The idea of trust in Kant’s moral and political philosophy, in Cultivating Personhood: Kant and Asian Philosophy, ed. by S. R. Palmquist, Berlin 2010, p. 391-398.
  24. Verwandtschaft im Fremden – Bezüge zur französischen Literatur in den Werken von Ernst Jünger, Klaus Mann und Walter Benjamin, in Publications of the English Goethe Society 79 (2010), ed. by M. Bell/S. Kord/W. D. Wilson, p. 63-76.
  25. La pensée politique d’Alberico Gentili et la problématique de la confiance pour l’ordre international, in revue d’histoire diplomatique (Paris 2010), p. 207-226.
  26. Sine fide nulla pax – Überlegungen zu Vertrauen und Krieg in den politischen Theorien von Machiavelli, Gentili und Grotius, in War in Words Transformations of War from Antiquity to Clausewitz, ed. by M. Formisano/H. Böhme (Berlin 2010), p. 37-60.
  27. Der Feind hors la loi – Piraten, Partisanen und Terroristen, in Freund-Feind-Denken, ed. by R. Voigt (Stuttgart 2011), p. 195-212.
  28. [guest editor] Forum History of Political Thought, in German History 30 (2012), p. 75-99.
  29. The Holy Roman Empire as model for Saint-Pierre’s Projet pour rendre la Paix perpétuelle en Europe, in The Holy Roman Empire, 1495-1806: A European Perspective, ed. by R. Evans/P. Wilson (Leiden 2012), p. 35-50.
  30. “Quanto sia laudabile in uno principe mantenere la fede e vivere con integrità”– Überlegungen zum Problem der Staatsräson im Anschluss an Machiavelli, in Staatsräson Steht die Macht über dem Recht? , ed. by R. Voigt (Baden-Baden 2012), p. 89-103.
  31. Carl Schmitt’s Appropriation of the Early Modern European Tradition of Political Thought on the State and Interstate Relations, in History of Political Thought 33 (2012), p. 348-372.
  32. Die Kunst der Staatserhaltung, in Machiavelli: Der Fürst, ed. by O. Höffe (Berlin 2012), p. 19-31.
  33. “For in the act of our Submission, consisteth both our Obligation, and our Liberty Überlegungen zum Verhältnis von Freiheit und Sicherheit, in Sicherheit versus Freiheit. Verteidigung der staatlichen Ordnung um jeden Preis?, ed. by R. Voigt (Wiesbaden 2012), p. 239-251.
  34. Bürger (citoyen), in Rousseau und die Moderne, ed. by S. Stockhorst/I. M. D’Aprile (Göttingen 2013), p. 44-54.
  35. “Une distinction frivole” – Enlightenment discussions of citizenship, in Athenian Legacies. European Debates on Citizenship, ed. by P. M. Kitromelides (Florence 2014), p. 255-269.
  36. Legalität und Legitimität in den internationalen Beziehungen, in Legalität ohne Legitimität?Carl Schmitts Kategorie der Legitimität, ed. by R. Voigt (Wiesbaden 2015), p. 223-241.
  37. Staat, Religion und Völkerrecht in der politischen Philosophie von Leibniz, in Gottfried W. Leibniz: Die richtige Ordnung des Staates, ed. by P. Nitschke (Baden-Baden 2015), p. 33-47.
  38. Zum Begriff der Macht bei Niccolò Machiavelli und Friedrich Nietzsche, in Der Machtstaat. Niccolò Machiavelli als Theoretiker der Macht im Spiegel der Zeit, ed. by V. Reinhardt/S. Saracino/R. Voigt (Baden-Baden 2015), p. 217-234.
  39. “Die Wirrnis aller jungen Menschen hat Platz in diesen Räumen” – Klaus Manns Anja & Esther in ‘Habe das Theater immer geliebt – wie fast alle geistigen Deutschen‘ Klaus Mann und das Theater, ed. by C. D. Conter/B. Schuhbeck (Hannover       2015), p. 33-48.
  40. Behemoth or the Long Parliament im Kontext von Hobbes’ politischer Philosophie in T. Hobbes, Behemoth oder das Lange Parlament, ed. by P. Schröder (Hamburg 2015), p. VII-LIII.
  41. “Un Politique peut dire ce qu’un Prince devroit faire” – les concepts de paix et d’équilibre dans la pensée politique de Leibniz, in La Paix des Pyrénées (1659) ou le triomphe de la raison politique, ed. by L. Bély/B. Haan/S. Jettot (Paris 2015), p. 109-132.
  42. The Concepts of Universal Monarchy & Balance of Power in the first Half of the Seventeenth Century – a Case Study in International Law and Empire: Historical Explorations, ed. by M. Koskenniemi/W. Rech (Oxford 2016), p. 83-100.